معرفی جاذبه های طبیعی ایران(باداب سورت)

۰۳ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۳ کد : ۹۲۰۲ واحد گردشگری
تعداد بازدید:۲۴۱۷
باداب سورت چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد.

باداب سورت

چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران (شهرستان ساری) و کم‌نظیر در جهان است که واقع در روستای ارست بخش چهاردانگه‌ی شهرستان ساری می‌باشد. این چشمه توسط سازمان میراث فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این باداب نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه، به عنوان دومین چشمهٔ آب شور جهان بوده‌است.

چشمه‌های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می‌باشند. یکی از چشمه‌ها دارای آبی بسیار شور می‌باشد و دارای استخر آبی کوچکی است که عمدتاً در تابستان برای آب تنی استفاده می‌شود و برای درمان دردهای کمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر که در مجاورت این چشمه قرار دارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و کمی ترش مزه است که به صورت دائمی و نشتی می‌باشد و در اطراف دهانه چشمه کمی رسوب اکسید آهن نشسته است.


راه‌های دسترسی:

برای رسیدن به روستای اروست از تهران شما می‌توانید به ترتیب زیر از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. البته جاده‌های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر است اما جاده‌های استان مازندران به مراتب زیباتر است:

مسیر ۱: تهران => سمنان => مهدی شهر => شهمیرزاد => فولاد محله => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت

مسیر ۲: تهران => ساری => کیاسر => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت

همچنین از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملاً آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.


مکان‌های مشابه باداب سورت:

  • کانی گڕاوان در شهرستان سردشت آذربایجان غربی ایران
  • پاموک‌کاله در ترکیه
  • ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند
  • بایشوایتای در چین
  • باگنی سان فلیپو] در ایتالیا
  • منطقه سنگ زرد در ایالات متحده آمریکا
  • هیرو ال آگورادر مکزیک

جهت تماشای مستندی کوتاه از چشمهٔ پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران (شهرستان ساری) و کم‌نظیر در جهان کلیک نمائید. ‌‌‌‌


منابع:

https://fa.wikipedia.org

https://upload.wikimedia.org

http://www.doctv.ir

http://www.citypedia.ir

کلید واژه ها: باداب سورت چشمهٔ پلکانی چشمه‌های اسرار آمیز سورت شهرستان ساری دانشگاه تهران


نظر شما :

توجه! لطفا دیدگاه خود پیرامون این مطلب را در این قسمت درج نمایید و برای ارسال سایر درخواست ها و پیام ها به بخش تماس با ما مراجعه فرمایید.